Tijd en Focus

Tijd en Focus

Maanden lang afgewacht, genoten, misselijk geweest, verwachtingen gehad. De pijnlijke bevalling. Je prachtige kind. Onbekend lijf, slapeloze nachten, weinig tijd en focus voor jezelf, geen structuur, ’s middags pas aankleden als dat al lukt.

Moeder zijn is veelomvattend

Vrienden die je bijna niet ziet. Eigen gedachten die je niet kunt afmaken omdat ze doorbroken worden door gehuil. Spuitluiers, zure melk vlekken.

Dat alles valt even weg, als je weer aan het werk bent.

Want hoe heerlijk dat je even niet alleen maar mama bent en weer eens een fatsoenlijk gesprek kan voeren. Je voelt je versnipperd.

Van moeders wordt verwacht dat we na 3 maanden verlof weer aan het werk gaan, alsof er niets gebeurd is. En dat leidt tot stress. Soms zelfs tot een burn-out. Ik hoor en zie het dagelijks.

Zelf de keuze kunnen maken voor een carrière in combinatie met het moederschap is het mooiste wat er is. Het beste van 2 werelden. Maar schuldgevoelens en overal achteraan lopen. Toch het gevoel hebben dat het nooit goed genoeg is, kunnen de druppels zijn die veroorzaken dat je uitgeput thuis op de bank zit of niet.

Elke dag is vol

In een week zit 168 uur, daarvan hopen we 56 uur te slapen (een utopie met een kleine baby maar toch). Gemiddeld werken we 24 uur. Dan houden we  88 uur over waarin we onze tijd verdelen tussen ons kind, het huishouden, sporten, vrienden, sociale media, jezelf verzorgen en o ja, je partner.

Hoe leuk we ons werk ook vinden en ook zeker weten dat we alles bij willen houden. En alles zelf willen doen. Vaak is er last van een schrijnend schuldgevoel. Want hoe we het ook wenden of keren, op alle vlakken voel je je op deze manier een afwezige moeder/partner/vrouw.

Waar ligt je focus?

We hebben de neiging om ons te focussen op de uren die we niet doorbrengen met ons kind. Mee te gaan in de gedachten over wat we niet goed doen en niet bereiken.

Maar het gaat er niet om wát je doet, maar om hóe je het doet! En het woord hierbij is: aandacht.
Wil je meer focus en tijd, geef dan aandacht aan wat je op dat moment doet.

Zelfs het beste wat je voor je kind kunt doen is niet goed genoeg, als je dit niet met aandacht doet.
Het grootste cadeau dat jij jezelf en je geliefde mensen om je heen kunt geven, is met aandacht er zijn.

Dus als ik met mijn kinderen speel, kijk ik niet op mijn telefoon en staat hij op stil. Die telefoon komt wel weer als de kinderen slapen. Als ik met mijn man klets, kijk ik niet met een schuin oog naar de tv en ga ik ook niet een ingewikkeld recept maken.

Hoewel ik me nog steeds regelmatig overprikkeld voel, weet ik nu wel dat ik een liefdevolle ouder ben en mezelf en mijn gezin de aandacht geef die wij allemaal verdienen.

En dat laat het schuldgevoel verdwijnen.

Probeer het maar eens uit. Focus je de komende week eens op datgene waar je mee bezig bent.

Geef een reactie

9 + 7 =

Sluit Menu