Perfecte moeder versus goed genoeg

Perfecte moeder versus goed genoeg

Een van de eigenschappen die het krijgen van angst of somberheidsklachten in de hand werkt, is perfectionisme.
Je wilt een perfecte moeder zijn.

En juist als je je minder prettig voelt, het gevoel hebt dat je de controle verlies, probeer je grip te krijgen door te plannen en te handelen. Niet zomaar een beetje, maar vaak juist extreem goed en niet haalbaar. Perfectionistisch dus. Met als gevolg meer stress, meer balen en meer faalgevoelens.

Welkom in de vicieuze cirkel!

Eén van de oefeningen die ik doe in de workshop Moederliefde is met elkaar een lijstje maken wat de perfecte moeder allemaal doet. Denk hierbij aan:

  • De kinderen zien er altijd goed uit
  • De kinderen slapen snel en altijd door
  • Moeders geven borstvoeding of maken zelf altijd gezonde hapjes klaar
  • We (want ook ik streef perfecte moeder zijn na) zien er altijd goed uit
  • We begrijpen onze kinderen altijd
  • Zijn altijd geduldig
  • Consequent en liefdevol
  • Werken met plezier
  • Sporten 3x in de week
  • Onderhouden ons sociale leven
  • Hebben een bruisend seksleven
  • Kunnen het goed vinden met onze (schoon)ouders

We kunnen nog wel even doorgaan, maar volgens mij is het duidelijk. De perfecte moeder doet altijd op alle gebieden alles goed. Ook als dat niets met het moederschap te maken heeft. We willen namelijk eigenlijk de perfecte vrouw zijn en zijn hierin niet mild voor onszelf.

Vandaag 5 tips om van perfecte moeder naar goed genoeg moeder te bewegen.

Van perfectionisme naar tevredenheid.

Tip 1

Maak voor jezelf een lijstje met dingen waaraan je vindt dat jij moet voldoen als perfecte moeder (en vrouw). En maak daarna een lijstje met reële verwachtingen en activiteiten, waaraan voldoet de goed genoeg moeder? Een hulpvraag daarbij kan zijn: wat zou je normaal vinden voor een andere moeder in dezelfde positie als jij? Naar anderen zijn we namelijk vaak veel milder dan naar onszelf.

Tip 2

Ga eens op de grond liggen, het liefst met je benen op de bank. Of in zo’n hanghouding zoals wij vroeger als kind en puber zo goed konden. Dus onderste boven, binnenste buiten. In je eentje is een goed idee, maar nog leuker met je zoon of dochter naast je. Blijf een aantal minuten zo liggen en bekijk de wereld eens letterlijk zo.

Wat zie je? Wat voel je aan de buitenkant van je lijf? Kun je in deze houding je net zo druk maken over alles wat er nog moet of is dat nu ineens een stuk lastiger?

Tip 3

Kies 1 kasje, laadje of mandje en ruim het eens helemaal op. Gooi weg wat je al een jaar niet gebruikt hebt, stuk of lelijk is of je geen blij gevoel geeft. Het lijkt misschien een klusje van niets. Maar door zo geconcentreerd en concreet met je handen bezig te zijn, ben je even in het hier en nu. En opruimen geeft ruimte in je hoofd. Je mag best perfect dit laadje opruimen, maar daarna stop je echt. Ga je even voelen hoe tevreden je bent over het afronden van deze concrete taak. Morgen weer een laadje.

Tip 4

Plan een pyjama dag en doe alleen maar luie dingen waar je kind en jij tevreden van worden. Als je teveel last van onrust krijgt om dit een hele dag te doen, begin dan met een ochtend.

Tip 5

Merk de spanning in jezelf op. De gespannen kaken, de hoge hartslag, je snauwerige toon, je neiging om meerdere dingen te gelijk te beginnen en niets af te maken. Neem even pauze om een ademhalingsoefening te doen. Adem 3 tellen in, 5 tellen uit en dan een paar tellen pauze. Doe dit 10x.

Bonustip 6

Durf het te bespreken en hulp te vragen. Hoe gaan anderen er mee om? Je buurvrouw, je partner, je vriendin of zus. Behalve tips en trucs levert dit ook verbinding en steun op.

Wil je echt anders leren omgaan met perfectionisme? Groeien in goed genoeg zijn?

Ik help je er graag bij.
Je kunt hier een afspraak  maken voor een gratis PraktijkMoeder sessie of doe mee aan de workshop “MoederLiefde”.
Meer informatie daarover en de mogelijkheid om je aan te melden vind je hier.

Geef een reactie

7 − zes =

Sluit Menu